Persoonlijk en betrokken
Jim Samson, Schade-expert caravan en camper bij Unigarant, zit vrijdag 22 november in de auto als hij op de radio een bericht hoort dat zijn aandacht trekt. Hij zet de radio ietsje harder:
“In Oeffelt is vanochtend brand uitgebroken in bij een stalling voor campers en caravans. Het gaat om één van de grootste stallingen in de wijde regio met 1000 plekken. De brandweer probeert de brand onder controle te krijgen”.
“Als Schade-expert van een van de grootste camper- en caravanverzekeraars slaat je op dat moment even de schrik om het hart. Natuurlijk vanwege de impact die een dergelijke brand mogelijk op de schadelast van ons bedrijf heeft, maar vooral omdat je weet dat een camper of caravan voor mensen vaak veel meer is dan alleen maar een voertuig of vakantieverblijf.
“Als verzekeraars krijgen we vaak het verwijt onpersoonlijk te zijn. Maar met een beetje inlevingsvermogen kan het ook anders. ”
Om een goed beeld te krijgen van de schade zijn we, zodra de locatie vrijgegeven was, ter plaatse gaan kijken. Er stonden op dat moment 750 caravans, campers en oldtimers in drie loodsen, waarvan er twee volledig waren uitgebrand. Ik heb zelden zo’n ravage gezien. Achteraf is het, gezien het aantal caravans en dat er gestald waren, een wonder dat de schade nog meevalt.
Hoe vervelend de brand ook, het zijn wel de momenten dat ik blij ben dat ik bij Unigarant werk. Onze Schadeafdeling heeft de ambitie de beste claimverwerker van Nederland te worden. In de meeste gevallen betekent dat optimale online dienstverlening. Maar in dit geval hebben we het over een andere boeg gegooid en voor maatwerk gekozen.
Als verzekeraars krijgen we vaak het verwijt onpersoonlijk te zijn. Maar met een beetje inlevingsvermogen en kan het ook anders. Dit zijn de momenten van de waarheid en dan moet je er zijn voor je klanten. Dat hoeft niet altijd groots, juist kleine dingen kunnen het verschil maken.
Daarom hebben we tegenover het terrein van de brand een inloop georganiseerd in een café zodat klanten persoonlijk hun schades bij ons konden melden. In totaal hebben 23 klanten hier gebruik van gemaakt. De dossiers hebben we in dezelfde week nog afgehandeld. Zo is iedereen snel weer onbezorgd onderweg.”