Naar een duurzaam schadeherstel
Wist je dat Unigarant al jaren investeert in duurzame oplossingen? Niet alleen op de werkvloer, maar ook binnen de schadeherstelketens. Samen met collega’s en de schadeherstelpartners zetten we in op duurzaam herstel. Dat is niet altijd eenvoudig. Om deze uitdaging het hoofd te bieden zijn we de duurzaamheidswerkgroep Schade begonnen. En we hebben een ambitieus doel: een CO2-neutrale schadeketen in 2030.
De eerste ideeën en plannen liggen er al, nu moeten ze tot uitvoering komen. Het liefst doen we alles tegelijk, maar daarvoor zijn de onderwerpen te complex. Inmiddels is duurzaamheid onderdeel van de gesprekken met onze ketenpartners. Overigens is aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen al jaren onderdeel van onze contacten. Maar het is tijd om een tandje bij te zetten.
“Inmiddels is duurzaamheid onderdeel van de gesprekken met onze ketenpartners.”
Samenwerken in de keten
Wie ik ook spreek, iedereen is het erover eens dat we het milieu zo min mogelijk moeten belasten. Dat lukt alleen als we echt bereid samen op zoek te gaan naar de juiste balans. Hoe groot de uitdaging is wordt duidelijk met een simpel voorbeeld van herstellen van een autoschade. Als een auto wordt gespoten, moet deze een uur drogen. Dat kost veel energie omdat er vaak nog gasbranders worden gebruikt. De schadehersteller heeft hiervoor kostbare installaties moeten aanschaffen, gefinancierd op basis van een businesscase op lange termijn. Aanpassingen van dit soort processen vragen vaak om behoorlijke investeringen. Als schadebranche moeten we samen op zoek naar de beste manier om de transitie voor elkaar te krijgen.
Anders leren kijken
De aanpassing vraagt ook een andere manier van kijken, met de blik op de lange termijn. Want stel, iemand laat iets vallen op een parketvloer, een stukje gaat kapot. Vervang je dan dat ene stukje, of vervang je gelijk het hele parket? De eerste reactie is: alleen het stukje, dat scheelt materiaal en tijd. Maar als de klant nog jarenlang in het huis blijft wonen en de vloer was al wat verouderd, dan kan vervangen veel duurzamer zijn, omdat diegene de vloer vroeg of laat alsnog zou vervangen.
“De aanpassing vraagt ook een andere manier van kijken, met de blik op de lange termijn. ”
Hetzelfde geldt voor een kapot raam met enkelglas. Een nieuw enkelglas is op de korte termijn duurzamer, want het scheelt materiaal. Maar aan de andere kant is dubbelglas beter voor de energiehuishouding van een huis. Zo is het per situatie goed afwegen wat de meest duurzame oplossing is.
Je ziet, er is veel mogelijk. We gaan avontuurlijke en leerzame jaren tegemoet. En natuurlijk ben ik als manager Schade benieuwd wat het gaat doen met onze schadelast. Maar bovenal ben ik gedreven. Ons schadeherstel CO2-neutraal in 2030.
Hoe gaaf is het als we dit samen echt gaan doen!