Directe Schadeafhandeling: wij zijn er klaar voor!
Het wordt nóg gemakkelijker voor WA-klanten van Unigarant, want met de komst van de zogenaamde ‘directe schadeafhandeling’ wordt een belangrijke irritatie onder WA-klanten opgelost. Hoe zit dat?
Stel, je wordt aangereden met een vervelende blikschade tot gevolg en je bent WA verzekerd. In dat geval moet de tegenpartij de schade vergoeden. Tot voorkort was het zo dat je dan afhankelijk was van de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij om de schade te vergoeden. Maar niet langer! Vanaf 1 juli kun je dit soort schades ook bij je eigen verzekeringsmaatschappij melden. Die vergoed de schade en verhaalt de kosten bij de tegenpartij. Dat scheelt een hoop rompslomp.
Vanuit Unigarant juichen we deze nieuwe regeling van harte toe. We zien al jaren dat het voor klanten een flinke bron van ongemak en onbegrip is. Daarom is het mooi dat de sector nu samen is gekomen om dit bureaucratische probleem op te lossen. Overigens heeft de ANWB als ledenorganisatie een belangrijke rol gespeeld in het tot stand komen van de regeling. Daar ben ik toch ook wel weer een beetje trots op.
“Vanuit Unigarant juichen we deze nieuwe regeling van harte toe. We zien al jaren dat het voor klanten een flinke bron van ongemak en onbegrip is. ”
Wat gaan klanten hier van merken?
Waar klanten bij geval van schade voorheen zelf achter de verzekeringsgegevens van de tegenpartij aan moesten gaan, nemen wij dit nu geheel uit handen. Ook moest de klant de schadebehandeling soms zelf voorschieten, bijvoorbeeld wanneer er sprake was van onduidelijkheid over de aansprakelijkheid. Pas na een rapport en goedkeuring van de verzekeraar van de tegenpartij werd de vergoeding dan uitgekeerd. Ook dit verandert nu. Een groot verschil voor de klanten!
Als bonus kunnen WA klanten nu ook gebruik maken van de diensten die voorheen alleen voor Allrisk klanten waren weggelegd, zoals gratis vervangend vervoer, haal- en brengservice wanneer de auto niet meer berijdbaar is en 4 jaar garantie op herstel.
Wanneer er letselschade is kunnen we deze verbeterde service helaas nog niet toepassen vanwege de complexiteit en trajectduur. Ook internationale gevallen zijn nog niet meegenomen in de huidige wijzigingen. Maar dit gaat bij de meeste schadegevallen een groot verschil maken.
De tussenpersoon ook blij
Ook de tussenpersoon bespaart tijd vanaf nu: wij nemen als vertrouwde partij de werkzaamheden voor de tussenpersoon ook op ons door onderling met andere verzekeraars te schakelen. Dan heeft de tussenpersoon meer tijd om er zich op de klant te richten.
“Overigens heeft de ANWB als ledenorganisatie een belangrijke rol gespeeld in het tot stand komen van de regeling. Daar ben ik toch ook wel een beetje trots op. ”
Wij zijn er klaar voor!
Zoals gezegd zijn we vanuit de schadeafdeling van Unigarant en onze moeder ANWB nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van Directe Schadeafhandeling. U snapt, er is ons dus ook veel aan gelegen om deze nieuwe werkwijze tot in de puntjes te gaan uitvoeren.
En ik ben vol vertrouwen dat dat gaat lukken. Onze online schadestraten zijn aangepast, intern zijn onze collega’s getraind en de processen en werkwijzen zijn aangepast.
Kortom: wij zitten er klaar voor!