600 miljoen maatschappelijke schade door fietsdiefstal
Intro
Vorige week verscheen het bericht dat er in 2019 voor 600 miljoen maatschappelijke schade door fietsendiefstal is ontstaan. Spreek dat getal eens langzaam uit: zes-hon-derd-mil-joen. Onvoorstelbaar. En, helaas, herkennen we het beeld dat geschetst wordt uit onze eigen cijfers. Met de stijging van het aantal verkochte en bij ons verzekerde e-bikes neemt ook de hoeveelheid diefstallen toe.
De cijfers werden bekend gemaakt in de slipstream van een nieuw onderzoek naar fietsendiefstal in Nederland dat door Bureau Beke in opdracht van SAFE Nederland is uitgevoerd. Niet alleen de maatschappelijke kosten doen je fronsen, ook andere conclusies zorgen voor diepe rimpels in het voorhoofd. Er wordt een beeld geschetst van een falende aanpak van fietsendiefstal, georganiseerde bendes die het op ons fietsenpark hebben gemunt en een gebrek aan samenwerking door de betrokken partijen.
Het is een problematiek die ons als verzekeringsbedrijf én onderdeel van de ANWB na aan het hart ligt. Het is ons doel om ervoor te zorgen dat onze klanten zorgeloos met hun fiets van huis kunnen gaan. En dat willen we doen tegen een zo laag mogelijke premie. Dit streven staat elke dag onder druk, omdat de fiets zo geliefd is onder criminelen.
Verbondenheid
Gelukkig biedt het rapport ook oplossingen. Eentje daarvan is het gebruik van track&trace technieken, waarbij de fiets op te sporen is in het geval van diefstal. Op die manier is het geen zoektocht meer naar een speld in een hooiberg, maar een kwestie van de zender lokaliseren en de fiets weer invorderen.
Dat klinkt mij als muziek in de oren. In 2018 hebben we namelijk in samenwerking met KPN en FRIS BV de ANWB Blijven Fietsen Verzekering gelanceerd. De eerste fietsverzekering waarbij je fiets wordt uitgerust met een zender om je fiets terug te vinden. Ik zal eerlijk zijn: we hebben in het begin moeten leren hoe we zo goed mogelijk een fiets kunnen opsporen.
“Uiteindelijk lossen we hier meer aangiftes mee op wat weer bijdraagt aan de geloofwaardigheid van de politie. ”
Snelheid is essentieel. Hoe eerder de fiets gestolen wordt gemeld, hoe groter de kans dat we de fiets terugvinden. Op dit moment vinden we ongeveer zes van de tien gestolen fietsen terug. Als de fiets niet teruggevonden wordt, keren we overigens uiteraard een nieuwe uit.
Bijvangst!
Anderhalf jaar opsporing leverde al een flink aantal mooie verhalen op. Want meer dan eens vonden we niet alleen een fiets terug, maar stuitten we op opslagplaatsen van gestolen waar of andere illegale zaken. Het hoogtepunt tot nu toe was wel toen het opsporingsteam in Amsterdam in een container niet alleen de fiets maar ook twaalf zakken heroïne met een waarde van € 250.000,- per zak aantrof. Deze gestolen fiets kostte in dit geval niet alleen de maatschappij geld zullen we maar zeggen.
Blijven Fietsen helpt ook bij een ander pijnpunt, namelijk de prioritering van diefstal bij de politie. Dankzij Blijven Fietsen hoeft de politie geen capaciteit te besteden aan het opsporen. Dat doen wij. En zodra we de fiets hebben gevonden, kunnen we ze boven op de locatie zetten. Uiteindelijk lossen we hier meer aangiftes mee op wat weer bijdraagt aan de geloofwaardigheid van de politie.
“Meer dan eens vonden we niet alleen een fiets terug, maar stuitten we op opslagplaatsen van gestolen waar of andere illegale zaken.”
De komende jaren zal track&trace een verdere opmars maken verwacht ik. Zelf experimenteren we ook met andere verzekeringen. Zo hebben we al getest met buitenboordmotoren en motorfietsen.
Als ANWB kunnen we het probleem van fietsendiefstal niet in ons eentje oplossen. Maar zolang de knelpunten die in het rapport genoemd worden niet zijn opgelost, blijven we strijden voor elke fiets die bij ons verzekerd is. Zolang u maar lekker kunt blijven fietsen.
Marin Roos